in SHAPE na zwangerschap

Tijdens je zwangerschap kom je aan in gewicht om je lichaam voor te bereiden op de bevalling en op de borstvoedingsperiode (ongeacht of je dit gaat geven of niet). Gemiddeld kom je 12 tot 14 kilo aan gedurende de zwangerschap. Deze kilo’s zijn de optelsom van onder andere het kindje, het vruchtwater, de placenta, extra borstweefsel, extra bloed, extra vocht én extra vetopslag. In het laatste trimester van je zwangerschap kom je het snelst aan omdat dat je kindje dan flink groeit.

Na de bevalling ben je meestal meteen zo’n vijf kilo lichter. In de eerste weken na de bevalling verlies je nog ongeveer vier kilo. De overige kilo’s zijn opgeslagen als vet en bedoeld als reserve voor de borstvoedingsperiode, deze verlies je in een ideale situatie geleidelijk.

Direct na je bevalling is een gezond en gevarieerd voedingspatroon erg belangrijk voor je herstel en het slagen van de borstvoeding (wanneer je dit geeft). Borstvoeding kan bijdragen aan gewichtsverlies na je zwangerschap. Ook zijn er sterke aanwijzingen dat kinderen die borstvoeding hebben gehad  op latere leeftijd minder kans hebben op overgewicht.

Het kan natuurlijk zo zijn dat je voor je zwangerschap al overgewicht had of (veel) meer bent aangekomen tijdens je zwangerschap dan passend is in jouw situatie. In dat geval kan het heel erg lastig zijn om deze overtollige kilo’s weer kwijt te raken.  Wanneer je graag wilt afvallen kun je daar enkele weken na je bevalling of ná het stoppen van de borstvoeding  mee beginnen. Het is wel aan te raden hier pas mee te starten op het moment dat je jezelf goed en uitgerust voelt.

Wat bied ik?

Samen brengen we in kaart welke doelen je hebt en maken we een plan van aanpak. Geen dieet maar een traject waarin je op een gezonde manier kilo’s verliest, je weer fit gaat voelen en leert hoe je veranderingen in leefstijl  kunt vasthouden door af te rekenen met belemmeringen die je doel in de weg staan.

Ik begeleid ik je op weg naar:

  • Een gezond en energiek lichaam
  • Een passend gewicht
  • Een optimaal voedings- en beweegpatroon voor de lange termijn dat je vol kunt houden
  • Een mindset die past bij je doel(en)

Let’s get in SHAPE for LIFE

Ben je er klaar voor? Neem vrijblijvend contact op, dan bespreken we de mogelijkheden!