Diëten?! Nee joh!

Bekende diëten die gericht zijn op afvallen doen absoluut wat ze beloven, namelijk veel gewichtsverlies in korte tijd. Wat echter niet vermeld wordt is dat precies deze diëten op de lange termijn vaak zorgen voor terugval in oude gewoontes, vele frustraties, teleurstellingen, en meer kilo’s. Wat? Ja, meer kilo’s! En volgens mij is dat niet jouw insteek…

Hoeveel heb jij er gevolgd? Eerlijk? En hebben ze je gebracht wat je zocht? Ik denk dat ik gerust kan stellen dat dit niet helemaal het geval is. Maar waarom werken diëten zo slecht op de lange termijn?

  1. Ze werken averechts: Je verliest in het begin inderdaad veel kilo’s, jeej! Precies wat je wilt, maar hier is een belangrijke keerzijde. De kilo’s die je in de beginfase verliest bestaan voornamelijk uit vocht en dus niet uit het vet wat je liever kwijt dan rijk bent. Daarnaast, en deze is belangrijk, hoe sneller je afvalt hoe meer spierweefsel er afgebroken wordt en (alweer) dus geen vetweefsel. Als je je lichaam uithongert zal het de makkelijkste energiebronnen aanspreken om overeind te kunnen blijven. Je raadt het al, vetweefsel is het minst makkelijk voor het lichaam om om te zetten in energie (wel eens pinda’s proberen te laten verbranden?..) De afbraak van spierweefsel is een slechte zaak omdat je lichaam in rust ook calorieën verbrand om in leven te blijven, hoe meer spierweefsel jij hebt hoe hoger jouw verbranding in rust is. Nu begrijp je ook waarom te snel afvallen averechts werkt; bij de afbraak van spierweefsel komt je verbranding dus lager te liggen.
  1. Ze zijn te eenzijdig: Diëten sluiten vaak bepaalde voedingsstoffen uit. Je mag er maar beperkte hoeveelheden van hebben. Neem bijvoorbeeld de populaire koolhydraatarme diëten. Je lichaam heeft energie nodig om goed te kunnen functioneren, anders gezegd om niet in slaap te vallen achter je bureau. Koolhydraten zijn geen enge dingen waar je dik van wordt. In tegendeel, ze zorgen voor energie gedurende de dag. Uiteraard heb ik het dan niet over een maaltijd van snickers en energiedrankjes waarmee je in een klap ruim over je maximale suikergrens van die dag gaat en waarmee je je bloedsuikerspiegel de stuipen op het lijf jaagt maar over de complexe, langzame koolhydraten die je lichaam langzaam en gedoseerd energie geven. Denk bijvoorbeeld aan havermout, volkoren producten, bonen en groenten. Ook vetten worden vaak als boosdoener afgeschilderd maar ook deze voedingsstoffen kun je niet verbannen uit een gezond voedingspatroon, ze zijn bijvoorbeeld nodig voor de regulatie van hormonen. Uiteraard hebben we het ook hier niet over een zak chips maar over de producten die gezonde vetten bevatten zoals ongebrande noten, avocado’s en vette vis.
  1. Ze zijn te streng: Diëten gaan vooral over wat je allemaal niet meer mag. Ze houden bijvoorbeeld geen rekening met dat leuke feestje dit weekend of de verjaardag van je dochter volgende week. Omdat je zo weinig calorieën binnen krijgt heb je de hele dag door honger en voel je je slap. Iets om maandenlang, laat staan je leven lang, vol te houden? Ik denk het niet.. Sterker nog; diëten leiden tot terugval en heel vaak gaat dit gepaard met wat extra kilo’s ten opzichte van toen je begon. Hoe dit werkt? Twee oorzaken. Als je na een paar dagen, weken of zelfs maanden stopt met het dieet en weer ‘gewoon’ gaat eten zal je lichaam wat extra’s opslaan voor de barre tijden die komen gaan. Zo is ons lichaam nu eenmaal geprogrammeerd, daterend uit tijden dat we voedselschaarste kenden. Daarnaast speelt er nog iets heel belangrijks, iets waar we niet echt bij stil (willen) staan. Als je voor je gevoel ‘gefaald’ hebt omdat je uiteindelijk terug gevallen bent in oude gewoonten komen dit soort gevoelens of emoties om de hoek kijken; “nu maakt het toch niet meer uit” of “ik begin volgende maand wel weer opnieuw” of “het was geen goede tijd voor mij”, etc. etc. De kans is groot dat je vanuit dit gevoel of deze emoties ongemerkt net even wat meer eet dan je voorheen deed met als gevolg nog meer kilo’s. Omdat het dieet in eerste instantie zo goed leek te werken en de kilo’s er vanaf vlogen wordt het gevoel van falen nog meer versterkt en als een persoonlijk falen gezien; “het kan vast niet aan het dieet liggen, de volgende keer moet ik nog meer mijn best doen”. Laten we één ding duidelijk uit de weg ruimen, falen bestaat niet in dit verhaal! Niemand, echt niemand houdt deze manier van leven vol. Het ligt niet aan jouw doorzettingsvermogen, gedrevenheid of motivatie. Het ligt aan de schaduwzijden van het dieet waar je van te voren niet van op de hoogte was. Zou je er anders aan zijn begonnen? Je kan en mag het jezelf dan ook niet kwalijk nemen dat je bent verleid door mooie slogans en misleidende teksten en daarbij, je bent zeker de enige niet!
  1. Ze zijn alleen gericht op een korte termijn effect: Bij veel diëten ben je klaar als je je streefgewicht hebt gehaald. Je hebt gaandeweg niet geleerd wat nou eigenlijk gezonde voeding is, wat werkt voor jou en wat juist niet, waar je valkuilen liggen en hoe je hiermee om kunt gaan. Je bent in feite voornamelijk bezig geweest met overleven. En dat is niet zo gek als je kijkt naar bovenstaande. Is het daarom gek dat je het dieet niet volhoudt? Of dat je het op de lange termijn niet volhoudt? Nee! Daar was het dieet namelijk helemaal niet op gericht..

Maar wat werkt dan wel? Het antwoord lijkt simpel, namelijk gezond eten, eten om te voeden in plaats van om te vullen en meer bewegen. Kortom, je gezonde verstand gebruiken. Maar ik hoef jou natuurlijk niet uit te leggen dat het bepaald niet zo simpel ligt, anders hadden we dit natuurlijk massaal gedaan en zouden we geen overgewicht kennen. En daarbij, gezond verstand, wat is dat eigenlijk? Weten we nog wel wat gezond en verantwoord is? Luisteren we nog wel naar ons lichaam die aangeeft dat het genoeg is? Ik denk het niet en het wordt ook niet bepaald makkelijk gemaakt bijvoorbeeld met supermarkten die bol staan van verleidingen. En als we dan bewuste keuzes denken te maken blijken de claims op deze zogenaamd, bewustere producten (minder suiker, minder vet, toegevoegde vitamines, je kent ze wel) een wassen neus en kom je bedrogen uit. De voedselindustrie niet overigens.. Maar ook als we wél precies weten waar het op het gebied van gezonde voeding en leefstijl beter kan, komen oude gewoonten, patronen en de stemmetjes in je hoofd om de hoek kijken en moet je sterk in je schoenen staan om deze te weerstaan.

Een gezond gewicht bereiken en behouden, betekent onder andere dat je  moet leren gezonde keuzes te maken die werken voor jou, inzicht moet krijgen in wat jouw valkuilen zijn en hoe je hiermee kunt afrekenen. Kortom je gedrag onder te loep te nemen en hier veranderingen in aan te brengen. Alleen zo kun je nieuwe gewoontes eigen maken voor je leven lang. Betekent dit dat je nooit meer gaat terug vallen in oude gewoonten? Nee, helaas.. Dit hoort erbij, het belangrijkste is dat je mild bent naar jezelf en de draad weer oppakt zonder oordeel. Betekent dit dat je nooit meer een taartje en een wijntje mag? NEE! Het leven bestaat ook uit sociale dingen en eten is nou eenmaal één van die dingen. Als je een gezond en gevarieerd eet- en beweegpatroon hanteert kan dat wijntje of taartje helemaal geen kwaad, zolang het met mate is en je ervan bewust van geniet!

“It’s not a diet, it’s a lifestyle”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *