Gezond ´zwangeren´ doe je zo!

´Gezond zwangeren´

Je bent zwanger? Gefeliciteerd! Een spannende en bijzondere tijd breekt aan. Een tijd waarin je het allerbeste wilt voor het kindje dat in je buik groeit. Wist je dat je daar zelf heel erg veel invloed op hebt? Een gezonde leefstijl is van direct belang voor een goede start voor je kindje.

Er is tegenwoordig veel te doen om bewust eten, genoeg bewegen en voldoende ontspannen. Maar hoe belangrijk is het in je zwangerschap en welke effecten heeft het op de gezondheid van je kindje?

Je ‘baart’ wat je eet

Je bent wat je eet, maar je ‘baart’ ook wat je eet. Oké, dat behoeft waarschijnlijk wat toelichting..  Het kindje in je buik krijgt alles binnen wat jij eet en drinkt, tot zover geen rocket science. Maar wist je dat je tijdens de zwangerschap invloed hebt op de smaakontwikkeling van je kindje? Het vruchtwater krijgt namelijk een specifieke smaak door wat jij eet en drinkt. De smaakontwikkeling start dan ook al in de baarmoeder. Rond de twaalfde week van je zwangerschap heeft je kindje al smaakpapillen en kan het via het vruchtwater verschillende smaken waarnemen, herkennen en voorkeuren ontwikkelen. Wanneer jij gevarieerd eet went je kindje dus ook al aan verschillende smaken wat positief kan bijdragen aan gezonde eetgewoonten op latere leeftijd.

Als je overgewicht hebt of er een niet al te gezonde leefstijl op nahoudt kan dit allerlei risico’s en complicaties voor de zwangerschap en bevalling met zich mee kan brengen, zowel voor jezelf als voor je kindje.  Ik zal hier geen lijst van allerlei enge dingen opsommen, maar wat ik wel wil benadrukken is dat jouw leefstijl  een enorme stempel drukt op de gezondheid van je kindje, niet alleen rondom de geboorte maar zeker ook op latere leeftijd. Dit wordt vanuit de wetenschap bevestigd en meer en meer duidelijk. Een voorbeeld van de velen; als jij zelf overgewicht hebt tijdens je zwangerschap is de kans groter dat je kind op latere leeftijd ook te maken krijgt met overgewicht.

52f3b8b695ee5

Eten voor twee; welnee!

Als je denkt dat je tijdens je zwangerschap voor twee moet eten dan heb je het (helaas) mis…

Tijdens de zwangerschap is er meer energie nodig om alle processen draaiende te houden, zo kun je denken aan de melkfabriek (lees de borstklieren), de placenta die je kindje van alle voedingsstoffen en zuurstof voorziet, het tijdelijke onderkomen van je kindje, aka de baarmoeder en uiteraard de groei van je kindje zelf. Het vrouwelijk lichaam is erop ingesteld om tijdens zwangerschap anders met energie om te gaan. Je lichaam neemt voedingsstoffen beter op en gaat hier efficiënter mee om zonder dat het (veel) meer nodig heeft. Je hoeft dus zeker niet voor twee te eten. Alles wat je wel meer eet wordt direct opgeslagen op de plekken waar je het liever niet wilt. Want naast dat het lichaam heel goed is in het efficiënt omgaan met energie tijdens de zwangerschap is het ook heel erg goed in het voorkomen van een energietekort, met andere woorden het opslaan van vet. Kies dan ook voor drie volwaardige maaltijden  die voldoende eiwitten, gezonde vetten en langzame koolhydraten bevatten, neem twee a drie tussendoortjes die je voeden in plaats van vullen en drink voldoende water. Waarschijnlijk zul je in het laatste trimester van je zwangerschap, wanneer je kindje enorm gaat groeien, wat meer trek hebben en dat is prima, maar kies dan voor een gezond tussendoortje en niet voor een pak koekjes. Nou wil ik zeker niet beweren dat je nooit meer taart of koekjes mag eten, dat is in sommige situaties nou eenmaal onvermijdelijk en veel te lekker. Zo lang je het met mate doet, rekening houdt met de calorie inname over de rest van de dag én er bewust van geniet kan het op zijn tijd zeker geen kwaad.

Judith shoot Zwanger 5 maanden

Leuker kan ik het niet maken, wel eerlijker

Want, de kilo’s die je aankomt in je zwangerschap moeten er ook weer af… Een kreet die je te pas en te onpas (liever niet) hoort. Maar zoals alle clichés is deze ook zo waar als een bus. Maar wat kun je er mee? Allereerst, afvallen of diëten tijdens je zwangerschap is absoluut af te raden. De kans dat jij, en dus ook je kindje, voedingsstoffen te kort komen is groot en het mag duidelijk zijn dat ook dit geen gezonde situatie is. Wees echter niet ongerust als je in het begin wat kilo’s verliest omdat je bijvoorbeeld meer tijd kwijt bent met boven de toiletpot hangen dan met eten 😉 Zorg er dan voor dat wat je wel kunt eten en drinken van goede kwaliteit is en voldoende voedingsstoffen en vitaminen bevat.

Belangrijk is om je gewichtstoename in de zwangerschap zoveel mogelijk beperken. Natuurlijk ga je aankomen tijdens de zwangerschap en dit is volkomen normaal. Gemiddeld kom je tijdens je zwangerschap tien tot vijftien kilo aan, daarin meegenomen het kindje zelf, het vruchtwater, de placenta, de baarmoeder, extra bloed, borstweefsel en vetweefsel. Dat laatste is bedoeld als reserve voor de borstvoedingsperiode omdat je lichaam dan meer energie verbruikt. Het is dan ook om deze reden dat je in principe sneller afvalt na je bevalling wanneer je borstvoeding geeft.  Als je gewicht tijdens de zwangerschap uit deze pas gaat lopen dan is het verstandig om eens kritisch naar je eet- en leefgewoonten te kijken. De belangrijkste adviezen hierbij zijn inkoppertjes, namelijk gezond, gevarieerd én niet teveel eten en daarnaast voldoende bewegen. Om dit wat kracht bij te zetten; vrouwen die teveel aankwamen tijdens de zwangerschap blijken tien jaar later nog steeds zwaarder dan vrouwen die hun gewicht tijdens de zwangerschap konden beperken. Ook afvallen na de zwangerschap heeft een voorspellende waarde. Vrouwen die het aangekomen gewicht er niet af krijgen binnen zes maanden na de bevalling zijn tien jaar later gemiddeld acht kilo zwaarder dan vrouwen die het gewicht er wel af krijgen binnen dezelfde tijdspanne.  Ik zei je toch dat ik eerlijk ging zijn…

weegschaal

Dan nog even dit

Heb je hulp nodig bij het creëren van een gezonde leefstijl? Shape for Life is gericht op voedings- en leefstijlcoaching rondom zwangerschap. Naast gerichte adviezen over gezonde voeding en leefstijl bied ik (intensieve) coachingstrajecten. Door middel van gedragscoaching krijg je de tools om de adviezen daadwerkelijk toe te kunnen passen en leer je af te rekenen met belemmeringen en valkuilen die je doel in de weg staan. Geen ‘quickfix’ maar een verandering voor het leven.

Let´s get in shape for Life!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *